Het is half november. De Theatergroep is inmiddels zes keer bij elkaar geweest om te repeteren. Twee keer om het stuk te lezen (stukjes schrappen of wijzigen). Twee keer om alle scènes ‘te zetten’ (waar moet ik op of af, waar moet ik staan en hoe is mijn houding) en twee keer om de eerste bedrijven te spelen. Het is voor iedereen spannend. De lat ligt hoog. Shakespeare is geen kattenpis en we willen het stuk zo brengen dat het leuk en toegankelijk is voor iedereen.
De groep van gedeeltelijk bekenden en onbekenden is inmiddels met elkaar vertrouwd geraakt en helpt elkaar. Wat zo mooi is aan De Theatergroep, de ervaring loopt enorm uiteen. Van meer dan 30 jaar op de planken tot de laatste keer bij de eindmusical in groep 8. En die spelers helpen elkaar. De ervaren speler helpt de minder ervaren speler van zijn onzekerheid af en deze laatste laat zien hoe onbevangen en vrij je op het toneel kunt staan. Het is een positieve, hard werkende groep. Ze hebben ook enorm veel lol en zijn een beetje gek. Dat kan natuurlijk ook niet anders, want dit zijn theatermensen, en die zijn toch een beetje anders dan de doorsnee-mens.
De teksten zijn pittig maar beginnen langzamerhand te blijven plakken. Als dat zover is kan het echte spelen beginnen, zonder boek in de hand. Regisseur Ton en regie assistente Rosemarijn komen met goede tips. Ton ademt het stuk en weet als geen anders hoe de intonatie moet zijn en waar je de punten en komma’s moet zetten. Rosemarijn weet precies te duiden in welke gemoedstoestand of houding iemand op het podium moet staan. We leren veel.
Ook de componisten Jurriaan Klomp, Rob van der Plas en Robert van der Eng hebben niet stil gezeten. Negen nummers zijn geschreven. Nu moeten ze in het stuk vallen. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, want zoals altijd bij een creatief proces moeten er dingen afvallen of anders. Hoe voelt een scène aan? Wat moet de intensie van het lied zijn? Past een nummer wel bij de emotie van de scène. Schaven en finetunen. Vallen en opstaan. We doen het voor u en zullen u in de loop van het repeteerproces op de hoogte blijven houden van onze vorderingen.